Intervjuer
17.4.2023
Et nytt kapittel føyes til Orrefors' historie. Grunnlaget er det samme – å forvandle kalk, sand og soda til praktfulle glassobjekter – men nå er designet foredlet og tatt inn i fremtiden. Vi har tatt en prat med varemerkets kreative direktør, David Carlson, om hvordan det svenske glasset står seg i dag og hvilke nye produkter og designere vi får se til våren.
Historien om Orrefors startet i 1898 i den småländske glassklyngen og ble snart verdensledende innen kunstnerisk og elegant glass. Glassproduksjonen var så anerkjent at den bidro til å forme begrepet Swedish Grace i Europa.
I dag tilbyr Orrefors tidløse premiumprodukter designet av anerkjente designere for et designbevisst publikum. Glasset og formen vil imidlertid alltid stå i fokus, med sin enkelhet, funksjon og eleganse.
Vi har tatt en prat med Orrefors' kreative direktør David Carlson for å finne ut mer om det ærverdige selskapets videre utvikling.
Orrefors har en lang og interessant historie, så la oss ta en titt – hvilke hendelser har vært avgjørende for selskapets suksess?
Orrefors ble ansett som verdensledende gjennom store deler av 1900-tallet. Det store gjennombruddet kom på verdensutstillingen i Paris i 1925, der Orrefors forbløffet verden med sitt rene krystallglass og utsøkte gravering av designerne Simon Gate og Edvard Hald. Dette førte til den stilepoken som i dag er kjent som Swedish Grace. På 1950-tallet lanseres Eplet av Ingeborg Lundin og Tulipanglasset av Nils Landberg, som finnes på prestisjetunge museer verden over og selges for høye priser på de store auksjonshusene. Gunnar Cyrén kom i neste generasjon, og hans Nobel-servise produseres fortsatt i dag.
– Den svenske glassindustrien har blitt skadet de siste tiårene, men Orrefors står fortsatt. Å holde ut og være konsekvent vil bli enda viktigere i fremtiden; Ikke for å vakle i troen på å foredle sitt formspråk.
– Mårten Claesson fra Claesson Koivisto Rune
Hva er den store forskjellen mellom Orrefors i dag og tidligere?
Det nye Orrefors som kundene møter i dag, er basert på varemerkets rolle i de elegante produktene som ga opphav til Swedish Grace, men også fremveksten av hele konseptet Scandinavian Design. Innovasjon, bærekraft, eleganse og tidløshet har alltid vært nøkkelfaktorer, og nå har vi i tillegg tatt inn over oss behovene og endringene innen design og interiør og i samfunnet generelt. Dette har skapt et attraktivt varemerke som vi er sikre på vil være relevant for et svensk og internasjonalt publikum også i fremtiden.
David Carlson er selv en kjent skikkelse innen svensk design. I løpet av de 20 årene han har drevet sitt eget Malmö-baserte firma David Design, har han bidratt til oppsvinget i svensk design, både i Sverige og internasjonalt. Han har utviklet produkter sammen med anerkjente designere som Konstantin Grcic, Eero Koivisto, Inga Sempé og Karim Rashid, og han har arbeidet utrettelig med å overvåke designverdenen. Denne følsomheten har han tatt med seg til Orrefors.
"Vi ser frem til et tett samarbeid, ikke bare med produkter, men også i samtalen om design i forhold til det som skjer i verden akkurat nå. Et tett samarbeid med produktutvikling der vi sammen kan bevege Orrefors mot en bærekraftig fremtid i harmoni med produkt og miljø."
- Monica Förster om samarbeidet med Orrefors
I mer enn 25 år har du selv vært en pådriver for spredningen av svensk design. Hvordan går det med svensk glass?
Det går veldig bra med svensk glass. Tidligere har Orrefors posisjonert seg som en produsent av krystallglass, men i dag ser vi oss selv mer som et moderne varemerke innen design og interiør. I denne kategorien er målet vårt igjen å bli verdensledende på materialet vårt - glass. Red Dot-prisen vi nylig mottok for Monica Försters Reed-serie, er en fin belønning på veien.
Hva kjennetegner et moderne Orrefors-produkt?
Et moderne Orrefors-produkt er av svært høy kvalitet når det gjelder materialitet, design og funksjon. Det er relevant for dagens forbrukere som leter etter produkter til det moderne hjemmet. De er tidløse og utviklet for å tåle tidens tann i lang tid. Gode eksempler er vaseserien Ensemble av Benjamin Hubert og Tou-lyktene av Claesson Koivisto Rune.
Hvilke produktnyheter får vi se i vår og av hvilke designere?
Vi velger å samarbeide med designere som deler vårt syn på moderne design av høyeste kvalitet. Blant de nye designerne i Orrefors-stallen finner vi Monica Förster, Claesson Koivisto Rune, Benjamin Hubert og Andreas Engesvik. Alle mer eller mindre kjente for den internasjonale målgruppen som er på jakt etter produkter i ekte skandinavisk designtradisjon.
Det er mange spennende produkter på trappene, og også noen uventede samarbeid som vil ta Orrefors til nye høyder. Forbrukerne vil også møte en ny tonalitet og et nytt billedspråk som vil gjøre det helt klart at Orrefors er en kraft å regne med i fremtiden.
"Vi legger vekt på det subtile i forseggjorte proporsjoner, vinkler, radier, dimensjoner og ren dyrking. En slags oppdatert fortsettelse av det «less is more» som vi ser som kjernen i Orrefors gjennom tidene.
- Mårten Claesson, Claesson Koivisto Rune, om å inkorporere Orrefors designarv i designen hans
Når vi snakker om fremtiden, hvordan ser det ut?
Bærekraft er grunnlaget for all vår produktutvikling og vår lange historie med produkter som er gått i arv gjennom generasjoner eller solgt på vintage- og auksjonsmarkedet er et godt bevis på dette. Å motvirke slitasje er viktig i en verden som trenger fred og ro.
Vi har en omfattende omverdensovervåking og følger interessert med på hva som skjer innen design, interiør og trender generelt. Optimaliseringen av sortimentet pågår kontinuerlig, og målet vårt er å bli oppfattet som et verdensledende designmerke blant yngre, stilbevisste forbrukere.
En tydelig vei fremover
Orrefors' glasshistorie er fortsatt i ferd med å skrives. Produktene deres oppfyller prinsippene for skandinavisk design: innovasjon, funksjonalitet, håndverk, tidløs estetikk og bærekraftig kvalitet - alle viktige verdier som tåler tidens tann og resulterer i designobjekter som varer livet ut.
Utforsk vårt brede utvalg av Orrefors her.