Intervjuer
6.11.2024
Den danske møbelsnekkeren og designeren Poul Kjærholm har satt store spor i det danske møbelfirmaet Fritz Hansens DNA: «Han var en sann visjonær,» beskriver Christian Andresen, Design Director.
Historien som skulle revolusjonere skandinavisk møbeldesign og påvirke generasjoner av designere begynte i 1953 med snekkeren Poul Kjærholm. Hans eksamensarbeid ved Kunsthåndverkerskolen i København, lenestolen PK25 – også kjent som Elementstolen – markerte starten på en ny æra i designhistorien.
Til tross for at Kjærholm var utdannet snekker, hadde han utviklet en stor interesse for byggematerialer i løpet av studietiden. Som funksjonalist ønsket Kjærholm å sette sammen møblene sine med så få komponenter som mulig, og stål ble derfor hans kjennetegn. Han ønsket rett og slett at det skulle få samme status som tre som materiale.
Rett etter skolen ble Kjærholm ansatt hos Fritz Hansen i ett år før han i 1955 startet et samarbeid med møbelprodusenten Ejvind Kold Christensen, et samarbeid som skulle fortsette resten av livet hans. Han var også lærer ved Kunstakademiets Møbelskole, den samme institusjonen hvor han mer enn 20 år senere skulle bli professor. I løpet av denne perioden designet han en rekke karakteristiske stolprototyper.
To år etter hans død overtok Fritz Hansen produksjon og salg av The Kjærholm Collection, som ble utviklet mellom 1951 og 1967. Her finnes, i tillegg til PK25, lenestolen PK22, sofabordet PK61 og daybeden PK80. I 2007 ble to ekstra produkter lagt til, stolen PK8 og spisebordet PK58.
Kolleksjonen er mye mindre omfattende enn den mange av hans kolleger hadde på midten av 1900-tallet, noe som gjør møblene enda mer ettertraktede i dag.
Ifølge Poul Kjærholms sønn Thomas Kjærholm, som forvalter Kjærholm-kolleksjonen sammen med søsteren Krestine, skulle alt være perfekt.
– Min far var ikke like produktiv, hvis man kan si det slik, fordi skapelsesprosessen hans var så grundig og kompromissløs. Det er derfor hans design ikke har et særlig bredt spekter sammenlignet med for eksempel Hans J. Wegner, som skal ha tegnet hundrevis av stoler, eller Arne Jacobsen, som designet stoler, håndtak, lamper og til og med kjøkkenkraner, sier han.
Ifølge Fritz Hansens Design Director Christian Andresen har Kjærholms måte å utfordre materialer på, samtidig som han arbeidet med tradisjonelle metoder for å sy, veve og sveise stål, vært i en klasse for seg, noe som har preget hele firmaets designfilosofi.
– Vi har vært ekstremt nøye med å hedre hans design og har fokusert på å bevare Kjærholms unike arv. Kjærholms produkter vil fortsette å være i fokus for oss, og de representerer den moderne, tidløse samt mer arkitektoniske og elegante designstilen i vårt DNA, sier han.
Kjærholm mottok flere priser i løpet av sin karriere, deriblant Grand Prix-prisen ved Milanotriennalen både i 1957 og 1960. I 2006, 26 år etter Kjærholms død, ble en stor utstilling holdt på det moderne museet Louisiana i Danmark til hans ære.
Hans møbler er fremdeles ekstremt populære og tidløst elegante. Ifølge Kjærholm selv var det viktig å uttrykke materialets personlighet, ikke sin egen, og han skapte med den tanken flere udødelige designklassikere i løpet av sin levetid som fortsatt setter preg på fremtidig design.
Ifølge Andresen var Kjærholms rene detaljer og ekstreme oppmerksomhet helt unike.
– Han var en sann visjonær. Han arbeidet gjennom hele sin karriere med en idé om renhet og enkelhet i naturlige materialer, samt et formspråk som er unikt og har en sterk grafisk og romlig tilstedeværelse. Møblene hans ser nesten ut til å sveve i en interiørsetting og skaper lys og skygger i et rom.