Et arkiv for fremtiden

Vitra Prouve Nancy Portraits Stine Liv Buur

Intervjuer

15.5.2025

Med et av verdens viktigste designarkiver balanserer Vitra sin ikoniske arv med en standhaftig tro på fremtiden – Man må være lydhør og alltid tørre å stille spørsmål, sier Stine Buur, som er designsjef for klassikere i Vitra.

«Hvis du skal lansere et klassisk design, må du forstå både historien og samtidstiden. Hva gjorde dette designet unikt? Og er det relevant i dag, kan det løse et aktuelt problem? Det jobber vi hele tiden med,» sier Stine Buur, som er på lynvisitt i Stockholm.

De siste 11 årene har hun balansert Vitras nye satsinger med nøye forvaltning av selskapets designarkiv, som inkluderer noen av de største samtidsklassikerne av designere som Charles og Ray Eames, Jean Prouvé og Verner Panton. Arbeidet inkluderer en konstant dialog – og et nært forhold – til familiene som har arvet rettighetene til designet.

«Du må kunne navigere mellom et varmt, personlig forhold til familiene og samtidig ta forretningsbeslutninger. For dem handler det ikke bare om design – det handler om deres arv,» forklarer Stine.

Akkurat nå ser hun et skifte i hvordan vi innreder hjemmene våre. «Vi investerer fortsatt i ekte klassikere som vi vet vil vare gjennom generasjoner," sier Stine. «Men flere og flere mennesker krever større fleksibilitet i hjemmene sine - møbler som kan brettes sammen, stues bort eller tilpasses på forskjellige måter.»

Editorial Splash 1 | Ett arkiv för framtiden

Hva er fokuset ditt akkurat nå? Varighet. Hver beslutning vi tar, hvert design vi vurderer, blir undersøkt fra et bærekraftsperspektiv. Det er derfor vi introduserte resirkulert plast fra forbrukeravfall for Eames Plastic Chair. Det var en kjempeinvestering som krevde mye utvikling. Mange av produktene våre har vært brukt i generasjoner. For eksempel tilbyr vi 30 års garanti på Eames Aluminium Group. Det i seg selv er en utfordring – hvordan lager vi produkter som både er bærekraftige i materialvalg og samtidig holdbare nok til å vare i 30, 50 eller til og med 70 år? Mange av de nye CO2-nøytrale materialene har ikke samme holdbarhet som tradisjonelle materialer. Derfor investerer vi tungt i forskning, engineering og nye samarbeid for å bygge bro over dette gapet.

template-online-journal-3016x1888

Du jobber tett med designernes familier om nye utgaver av klassisk design. Hvor involvert er de i prosessen?

Veldig involvert. Vi har fysiske møter med designernes familier flere ganger i året – noen ganger enda oftere, avhengig av prosjekt. Da vi gjorde den store Prouvé-oppdateringen i 2022, mistet jeg tellingen på hvor mange ganger jeg møtte Catherine Prouvé og datteren hennes Delphine.

Det samme gjelder andre designere – enten det er Verner Pantons familie eller andre, vi sørger for at de er fullt involvert. De besøker Vitra, vi presenterer alt vi jobber med, og de godkjenner hvert trinn i prosessen. Det handler ikke bare om virksomhet, men også om noe personlig. Disse designene er en del av deres familiehistorie. Det er en fin balanse – å navigere mellom et varmt, personlig forhold og å ta forretningsbeslutninger på samme tid.

Hvilke endringer og utfordringer ser du de neste årene, spesielt med tanke på bærekraft og endrede forbruksvaner?

Møbler som enkelt kan tilpasses ulike behov – skrivebord som kan slås sammen, spisebord som fungerer som arbeidsplasser – er etterspurt. Men fleksibilitet må ikke bety kompleksitet. Møbler skal være intuitive og naturlige i hjemmet, ikke føles som maskiner. Vi ser også en økende etterspørsel etter at produkter skal kunne demonteres, repareres og tilpasses over tid. Det handler om hele produktets livssyklus. Det er en utvikling vi ønsker å være med på og drive videre.

Editorial splash 3 | Ett arkiv för framtiden

Lignende magasinsartikler