Lisa Larsons gjenfødte fugler: en fargesprakende reise gjennom tid og kultur

Hero | Lisa Larsons gjenfødte fugler

Lanseringer

3.4.2024

Lisa Larsons fugler har stått i atelieret hennes siden 1967, men er nesten blitt glemt blant de mange perlene til den berømte svenske keramikeren. Men nå går de fritt omkring etter å ha blitt gjenopplivet av det svenske merket Design House Stockholm.

"Vi bodde nær bukten i Sausalito, i nærheten av San Francisco i 1967, i seks måneder", forteller Lisa Larson. "Jeg studerte keramikk med Peter Voulkos på Berkeley. Jeg kom over mange sterke farger og eksotiske mønstre i folkekunsten fra Mexico, og begynte å male disse fuglene uten å ane hvordan jeg skulle fremstille dem."

Slutten av 1960-tallet i USA var preget av antikrigsprotester og en blomstrende hippiekultur. Flower Power var et svar på undertrykkelse og signaliserte individualisme og total ytringsfrihet. Lisa Larsons fargerike fugleflokk fikk liv i denne pulserende og inspirerte tiden, da livlig musikk brøt ut og en ung generasjon erobret scenen.

Editorial Splash 1 | Lisa Larson |

Lisa Larson ankom St. Louis for å sette opp en utstilling med sine keramiske arbeider fra Gustavsberg. Deretter reiste hun og ektemannen, kunstneren Gunnar Larson, sammen med sine to små barn gjennom landet i en pensjonert politibil. På sin aller første lange utenlandsreise ble hun beruset av 1960-tallets muntre ampelblomstmønstre. Hjemme i Sverige delte hun gleden med søsteren, motedesigneren Titti Wrange, som også brukte overdimensjonerte mønstre i kjolene sine.

- Jeg kjøpte med meg gouachefarger på glass hjem, for disse sterke plakatfargene fantes ikke i Sverige på den tiden. Så lette jeg etter en pensjonert snekker i Nora som kunne dreie disse fuglekroppene i tre. Etter først å ha malt dem selv for hånd, prøvde jeg forgjeves å finne noen som kunne hjelpe meg, men så var permisjonen min fra Gustavsberg over, og jeg glemte fuglene mine.

Editorial Splash 2 | Lisa Larson |

Lisa Larson arbeidet under Stig Lindberg i Gustavsberg i 20 år. Hennes populære figurer av barn, alver, katter, politikere, engler og andre skapninger gjorde henne kjent i utlandet, ikke minst i Japan, der hun hadde sin første retrospektive utstilling i 1981. Samme år ble hun frilanskeramiker med eget atelier og oppdrag for blant annet Rosenthal, Åhléns og KF.

Editorial Row 1 | Editorial Splash 1 | Lisa Larson
Editorial Row 1 | Editorial Splash 2 | Lisa Larson

Fuglene har lenge gjemt seg blant Lisa Larsons hyller og skap i atelieret hennes i Nacka. "Jeg fant disse fantastiske designobjektene under et besøk i Lisas atelier", sier Anders Färdig, grunnlegger av Design House Stockholm. "Jeg ble helt hypnotisert av disse fuglene som krevde oppmerksomhet. Hvorfor var de ikke i produksjon? Det meksikanske utseendet, de overdimensjonerte Flower Power-mønstrene: Lisa Larsons fugler er nesten som fredsduer, en påminnelse om en tid da den unge generasjonen protesterte mot krig og drømte om et nytt samfunn." Anders Färdig hadde møtt Lisa Larson 47 år tidligere og lært å sette pris på håndverket hennes. Nå flyr fuglene fritt og bringer tilbake noe av ånden fra 1967. Svevende farger som hyller livet. Farger i oppblåste mønstre som virkelig gir kraft til sjelen.

Anders Färdig hadde møtt Lisa Larson 47 år tidligere og lært å sette pris på håndverket hennes. Nå flyr fuglene fritt og bringer tilbake noe av ånden fra 1967. Svevende farger som hyller livet. Farger i oppblåste mønstre som virkelig gir kraft til sjelen.

Lignende magasinsartikler