Kjøpsvilkår

Kjøpsvilkårene gjelder for kjøp via nettbutikken lanna.no. Ved kjøp i vår butikk i Länna sør for Stockholm gjelder delvis andre betingelser.

 

1. ALLMENNE VILKÅR

1.1 ALDER

For å kjøpe et produkt i Lännas nettbutikk må du være 18 år eller eldre.

 

1.2 KJØP

En avtale om kjøp inngås når du mottar en ordrebekreftelse på e-post etter at du har lagt inn en bestilling og gjennomført betaling eller gjennomgått godkjent kredittsjekk i nettbutikkens kasse.

 

1.3 FEILAKTIG OPPLYSNINGER

Vi forbeholder oss retten til i ettertid å korrigere eventuelle feilaktige opplysninger om pris og leveringstid.

 

1.4 TRYKKFEIL

Vi reserverer oss for eventuelle trykkfeil i produktinformasjon og kataloger og for at produktbilder ikke alltid gjenspeiler produktenes faktiske utseende. Hvordan fargen gjengis i bilder kan avhenge av hvilken type skjerm du har og innstillingene den har.

 

1.5 FORCE MAJEURE

Vi forbeholder oss retten til å påberope oss Force Majeure i situasjoner der dette er aktuelt.

 

2. PRISER

2.1 PRISENDRINGER OG MOMS

Prisene inkluderer moms på 25%. Vi forbeholder oss retten til å justere priser i forhold til endringer i valuta, skatt, avgifter eller lignende. Disse prisjusteringene reguleres umiddelbart ettersom vi anser det som forsvarlig. Vi tar også forbehold om feilaktig pris på grunn av for eksempel trykkfeil.

 

2.2 PRISGARANTI OG PRISMATCH

For oss i Länna er det viktig å kunne tilby designmøbler til riktig pris og at du som kunde føler deg trygg og fornøyd med kjøpet ditt.

Prisgarantien gjør at vi i Länna alltid tilbyr en konkurransedyktig pris. Finner du samme produkt til en lavere pris hos en annen forhandler, matcher vi prisen.

For å gjøre det enklere for deg som kunde prismatcher vi også kontinuerlig de mest populære produktene i vårt sortiment med utvalgte aktører for at du skal få markedets gunstigste pris. Prismatchede produkter kan ikke kombineres med andre rabatter eller tilbud.

 

Vilkår for vår prisgaranti:

• prisgarantien gjelder matchende pris til forhandlere i Skandinavia (inkludert tilsvarende fraktalternativer).

• vi skal kunne verifisere gjennom gyldig dokumentasjon at produktet er ekte, originalt, ikke inkludert i en midlertidig kampanje, realisering eller lagersalg og er i nøyaktig samme design (størrelse, materiale, farge osv.).

• gyldig dokumentasjon er for eksempel et aktuelt tilbud, annonse eller en lenke til en annen forhandlers nettside hvor lavere pris vises. Ved et tilbud via e-post, må den originale e-posten videresendes.

• prisgaranti gjelder kun for våre produkter og ikke våre tjenester.

• kontakt oss alltid før du foretar kjøpet dersom du ønsker å benytte vår prisgaranti. Prisgarantien gjelder ikke for bestillinger som allerede er lagt inn.

 

Vilkår for prismatch:

• matchingen finner sted en gang om dagen og kun mot utvalgte aktører på det svenske markedet.

• prismatchede produkter kan ikke kombineres med andre rabatter eller tilbud.

 

For å bruke vår prisgaranti eller om du har spørsmål angående prismatching, er du velkommen til å snakke med en av våre selgere eller kontakte oss.

 

3. LEVERING

3.1 LEVERINGSALTERNATIVER

Mindre forsendelser kan enten hentes på nærmeste utleveringssted eller bestilles på døren. Større forsendelser leveres alltid hjem.
 

Pakke til hentested

Pakke til hentested sendes med Bring til ditt nærmeste utleveringssted. Pakken kan hentes når du har mottatt hentemelding. Har du oppgitt mobilnummer vil et varsel bli sendt som SMS, ellers så får du hentelapp tilsendt i posten når pakken har ankommet utleveringsstedet. Les mer om tjenesten på https://www.bring.no/tjenester/pakker-og-gods/private-nasjonalt/pakke-til-hentested.

 

Pakke levert hjem

Hjemlevering til døren til alle husstander i hele landet. Normalt leveres pakken mellom 8–17, men i byer og tettsteder kan pakken også leveres mellom kl. 17–21. I Oslo finnes det mulighet for hjemlevering. Du får en sms med informasjon om estimert leveringstidspunkt. Spor pakken i sanntid, og gjør endringer underveis. Les mer om tjenesten på https://www.bring.no/tjenester/pakker-og-gods/private-nasjonalt/pakke-levert-hjem.

 

Home Delivery hjemlevering av større/tyngre varer

Hjemlevering av større/tyngre varer skjer med Bring Home Delivery. Varen leveres ved din tomtegrense, ytterport eller oppkjørsel. Leveransen skjer mellom 8–17. Man får en sms med informasjon om estimert leveringstidspunkt innen en time før levering. Spor pakken i sanntid, og gjør valg underveis. Møbler og varer av større pakkevolum kan leveres på paller. Innbæring er ikke inkludert. Les mer om tjenesten på https://www.bring.no/tjenester/pakker-og-gods/private-nasjonalt/hjemlevering-tyngre-gods.

 

 

3.2 LEVERINGSKOSTNADER

Fri frakt over 1000kr i ordreverdi.

Forsendelser til Brings utleveringssted koster 99 kr.

Pakke levert hjem med Bring koster 149 NOK.

Hjemlevering av større/tyngre varer koster 500 NOK

 

3.3 LEVERING TIL ANDRE LAND

Leveringsmåte, vilkår, leveringstid og kostnad kan variere avhengig av land og varetype. Hvis du oppgir leveringsadresse i et annet land utenfor Norden, kan det tilkomme en ekstra fraktkostnad i tillegg til det som er oppgitt i ordrebekreftelsen. Kontakt oss for mer informasjon om levering til andre land.

 

3.4 AVGIFT FOR FORSENDELSE SOM IKKE ER HENTET UT ELLER MISLYKKET LEVERINGSFORSØK

Alle forsendelser forhåndsvarsles i leveringsbekreftelse via e-post fra Länna og hentebeskjed får du via SMS, brev, telefon eller e-post fra fraktselskapet. For alle forsendelser (unntatt brev) legges det ved informasjon i e-postvarsling som muliggjør sporing av forsendelsen. Dersom du ikke har mottatt varsel fra fraktselskapet innen en uke etter at du mottok leveringsbekreftelsen på e-post, vennligst kontakt oss for å unngå at forsendelsen returneres.

I tilfeller hvor brev, postpakker (MyPack) eller paller/større pakker returneres til Länna av fraktselskapet på grunn av kunde/mottaker:

1) ikke henter ut pakker fra leveringsstedet,

2) ikke har vært tilgjengelig på oppgitt telefonnummer for varsling,

3) nektet å ta imot leveringen

eller

4) oppgitt feil navn-, adresse- eller kontaktinformasjon

kommer Länna belaste kunden med et gebyr. For brev og pakker er gebyret 300 kr inkl. moms og for pall/større kolli 600 kr inkl. moms. Gebyret belastes for å dekke Lännas kostnad for returfrakt og returadministrasjon og belastes enten via faktura eller ved å trekke gebyrbeløpet fra ordrebeløpet som refunderes etter at returen er ankommet Länna.

I tilfeller hvor Postnord, DHL eller Länna har avtalt med mottaker dag og tidspunkt for levering men denne ikke er tilstede ved leveringstidspunktet, kan det tilkomme en ekstra gebyr for nytt leveringsforsøk.

 

4. LEVERINGSTID

Leveringstiden er oppgitt på respektive produktside. Alle leveringstider er omtrentlige og refererer til tiden fra vi mottar og registrerer din bestilling til forsendelsen sendes fra vårt lager.

Lagervarer er varer som vi normalt har på lager for omgående levering. Ved stor ordreinngang eller leveringsforsinkelse fra leverandør kan disse varene i enkelte tilfeller ha en leveringstid på 1-2 uker. I slike tilfeller vil du få beskjed om dette så snart vi har behandlet bestillingen din. For enkelte varer kan oppgitt leveringstid ligge innenfor et ganske stort område (f.eks. 1-7 uker). Dette er varer som vi normalt lagerfører, men som har litt lengre leveringstid dersom de går tom på lager.

Ved kjøp av bestillingsvarer vil vi varsle deg om leveringsuken så snart vår bestilling fra gjeldende produsent er bekreftet. Merk at i noen tilfeller kan dette ta opptil to uker. Du har selvfølgelig rett til å kansellere din bestilling, alternativt benytte din angrerett, i forbindelse med at du får beskjed om en spesifisert leveringsuke.

Bestiller du flere varer med ulik leveringstid på en og samme tid, vil alle varer sendes i en og samme forsendelse når alle varer er ankommet vårt lager. Ønsker du dellevering – legg igjen en melding når du legger inn bestillingen eller kontakt oss

Til andre land enn Norge kan det påløpe et ekstra gebyr dersom du ønsker dellevering.

Dersom leveringstiden uventet er lengre enn det som er oppgitt i din ordrebekreftelse, vil vi varsle deg om dette så snart som mulig etter at forsinkelsen er varslet til oss. Vi forbeholder oss retten til å frita oss fra alle krav om kompensasjon til kunden vedrørende leveringsforsinkelser.

 

5. BETALING

5.1 BETALINGSALTERNATIVER

Vi tilbyr flere ulike betalingsalternativer slik at du som kunde kan velge den måten som passer deg best. I nettbutikken kan du med Klarna velge mellom å betale med bank-/kredittkort, direktebetaling fra din bankkonto, fakturabetaling eller delbetaling. I butikken i Länna kan du betale direkte med kreditt-/debetkort eller med en av Klarnas betalingsmåter. Kontakt oss dersom du har spørsmål om de ulike betalingsalternativene.

 

5.2 BETALING MED KLARNA

Hos oss betaler du trygt og enkelt med Klarna. Klarna tilbyr en rekke ulike betalingsalternativer, inkludert kort, fakturaer og delbetaling. Når du betaler med Klarna, gjelder kjøpsvilkårene deres, som du kan lese på https://www.klarna.com/no/vilkar/. Hvis du har spørsmål om betalingen din, finner du kontaktinformasjon til Klarnas kundeservice på https://www.klarna.com/no/kundservice/.

 

6. ANGRERETT

Du har normalt 14 dagers angrerett på varer du har kjøpt i nettbutikken, i henhold til angrerettloven. Det betyr at du har rett til å returnere en vare dersom du innen 14 dager etter at du har mottatt den gir oss beskjed om at du ønsker å benytte deg av angreretten. Vær oppmerksom på at dyner, soveputer, sengetøy, soveklær, madrasser og håndklær er inkludert i angreretten, forutsatt at emballasjen er ubrutt. Ødelagt emballasje kan ikke erstattes da dette regnes som hygieneartikler. Du får hele kjøpesummen tilbake, men du står for fraktkostnaden for returen. I tilfelle produktet ikke returneres i perfekt stand, kan Länna ha rett til å gjøre fradrag for dette ved tilbakebetaling. Varen skal returneres med originalemballasjen. Vennligst skriv inn navn og ordrenummer, samt informasjon om hvordan tilbakebetaling skal skje. Tilbakebetaling skjer normalt innen 1-5 virkedager, dog senest innen 30 dager, etter at vi har mottatt og godkjent returen. Vær oppmerksom på at eventuell faktura må betales selv om du returnerer varen. Tilbakebetaling av ordrebeløpet skjer etter godkjent retur. Vennligst kontakt oss før du returnerer en vare. Ved betaling med faktura/delbetaling, merk at faktura/etableringsgebyr skal betales.

Ved kjøp av et produkt som er spesialprodusert eller på annen måte tilpasset spesielt for deg, gjelder ikke angreretten. Dette kan for eksempel være en sofa i et bestemt stoff og farge som er laget akkurat for deg. Angreretten gjelder heller ikke fullt ut for spesialbestilte varer, det vil si varer med lengre leveringstid enn to uker.

Vær oppmerksom på at angreretten/returretten ikke gjelder for bedriftskunder.

 

7. RETUR AV VARE

Forutsatt at varen er ubrukt, i komplett originalemballasje og i uskadet stand, har du rett til å returnere varen din. Ved retur av en vare står du for returkostnaden. Returretten gjelder ikke dersom produktet er spesiallaget eller på annen måte tilpasset deg, for eksempel en sofa i et bestemt stoff og farge. Returretten gjelder heller ikke spesialbestilte varer, det vil si varer med lengre leveringstid enn to uker. Kontakt oss alltid før en retur, ønsker du å bytte varen din til en annen vil dette bli et nytt kjøp samt en retur.

 

8. REKLAMASJON AV VARE

8.1 FORBRUKERKJØPSLOVEN

I følge forbrukerkjøpsloven har du alltid 3 års reklamasjonsrett. Reklamasjon innebærer at du gir oss beskjed innen rimelig tid fra du oppdager et mangel ved produktet. Vi sjekker alltid alle varer for eventuelle mangler, så langt det er mulig, før vi leverer dem til deg. Hvis det fortsatt er noe galt med produktet ditt, vennligst kontakt vår reklamasjonsavdeling før du returnerer produktet til oss. Vær oppmerksom på at når du returnerer et produkt, ikke klistre etiketter eller frimerker direkte på originalemballasjen. Pakk returen med en ytre emballasje rundt produktets originale kartong. Når vi har mottatt et gyldig reklamasjonskrav, vil vi kontakte deg for å rette feilen eller sende eventuelle returkoder/fraktsedler. Ved retur av en reklamert vare er vi selvfølgelig ansvarlige for returkostnaden.

 

8.2 TRANSPORTSKADER

Viktig: Sørg for å kontrollere varene for eventuelle skader når du mottar leveringen. For at varer med synlige, ytre transportskader skal kunne reklameres til oss, må skaden være notert på fraktselskapets fraktseddel i forbindelse med mottak. Oppdager du skjulte mangler/transportskader etter at du har åpnet emballasjen/emballasjen, kontakt vår reklamasjonsavdeling.

 

8.3 TVIST

I eventuell tvist med Forbrukerrådet, er vår policy å følge anbefalingene som er gitt. Du kan også bruke EU-kommisjonens skjema som du finner her »

 

9. GARANTIER

Vi har ingen allmenn garanti for de varene vi selger. Noen produsenter tilbyr utvidede garantier og i tilfeller hvor dette er aktuelt finner du mer informasjon i produktbeskrivelsen.

 

10. INTEGRITETSPOLICY

Vi i Länna ivaretar ditt personvern og streber etter et høyt nivå av databeskyttelse. I denne integritetspolicy forklarer vi hvordan vi samler inn og bruker personopplysningene dine. Her beskriver vi også dine rettigheter og hvordan du kan bruke dem. Det er viktig at du forstår vår integritetspolicy. For spørsmål angående vår integritetspolicy kan du kontakte oss på [email protected].

Länna Möbler AB, organisasjonsnummer 556311-2936, Gamla Nynäsvägen 606, 142 51 Skogås, er ansvarlig for personopplysningene vi behandler.

Når du betaler med Klarna, gjelder deres databeskyttelsespolicy for informasjonen de håndterer. Du finner Klarnas databeskyttelsespolicy her.

 

10.1 HVILKE PERSONOPPLYSNINGER HÅNDTERER VI?

Kundeopplysninger som navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer, personnummer (ved kredittkjøp), ordrenummer, kjøpsinformasjon og betalingsinformasjon.

 

10.2 HVA BRUKES PERSONOPPLYSNINGENE TIL?

I følge GDPR kan personopplysninger kun samles inn for «spesifikke, uttrykkelige, angitt og legitime formål». Personopplysningene kan da ikke behandles på en måte som er uforenlig med disse formålene. I tillegg må man også ha støtte i databeskyttelsesregulering for å håndtere personopplysninger, slik støtte kalles rettslig grunnlag.

 

For at vi skal kunne behandle dine personopplysninger lovlig, kreves det at ett av følgende vilkår er oppfylt:

• behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle vår avtale med deg,

• behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle en juridisk forpliktelse som vi har (dvs. hvis vi har en juridisk forpliktelse til å gjøre noe etter en annen lov),

• behandlingen er nødvendig for legitime interesser hos Länna og at dine interesser i beskyttelsen av dine personopplysninger ikke veier tyngre (interesseavveining)

eller

• i spesifikke tilfeller, etter at du har gitt ditt samtykke til akkurat den behandlingen.

 

For at vi skal kunne levere produktene våre til deg, må vi behandle og administrere dine personopplysninger. Nedenfor er eksempler på formålene vi behandler personopplysningene dine og det juridiske grunnlag vi gjør det.

 

10.3 FORMÅL – Å KUNNE HÅNDTERE BESTILLING OG KJØP  

Vi behandler dine personopplysninger for å kunne håndtere bestillingen din og kjøp, for å kunne levere produktene dine, for å håndtere betalingen din, for eventuelle kredittopplysningsformål og for å kunne hjelpe deg med spørsmål angående kjøpet ditt.

 

Rettslig grunnlag – Oppfylle kjøpsavtalen. Denne innsamlingen av personopplysningene dine er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle våre forpliktelser i henhold til kjøpsavtalen. Dersom informasjonen ikke er gitt, kan ikke våre forpliktelser oppfylles og vi kan derfor bli tvunget til å nekte deg kjøpet.

 

Lagringstid – Inntil kjøpet er gjennomført (inkludert levering og betaling) og i en periode på 36 måneder deretter for å kunne behandle eventuelle reklamasjoner.

 

10.4 FORMÅL – Å KUNNE OPPFYLLE SELSKAPETS JURIDISKE FORPLIKTELSER

Nødvendig håndtering for oppfyllelse av virksomhetens rettslige forpliktelser etter lovkrav, dommer eller myndighetsvedtak (f.eks. regnskapsloven, hvitvaskingsloven eller reglene om produktansvar og produktsikkerhet. 

Rettslig grunnlag – Rettslig forpliktelser. Denne innsamlingen av dine personopplysninger er lovpålagt. Dersom informasjonen ikke er gitt, kan ikke vår juridiske forpliktelse oppfylles og vi er derfor tvunget til å nekte deg kjøpet.

Lagringsperiode – Inntil kjøpet er gjennomført (inkludert levering og betaling) og så lenge det er lovpålagt.

 

10.5 FORMÅL – Å KUNNE HÅNDTERE KUNDESERVICE OG REKLAMASJONSÆRENDER

Kommunikasjon og svar på eventuelle spørsmål til kundeservice (via telefon eller i digitale kanaler, inkludert sosiale medier).
Undersøkelse av eventuelle klager- og reklamasjonsærender. 

 

Rettslig grunnlag – Berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig for å tilfredsstille vår og din legitime interesse i å håndtere kundeservice og reklamasjonsærender.

Lagringsperiode – Inntil kundeserviceærendet er avsluttet.

 

10.6 FORMÅL – Å KUNNE SENDE INFORMASJON

Vi kan kontakte deg på din oppgitte e-postadresse eller telefonnummer for å sende informasjon om bestillingen din eller en eventuell reklamasjon. Vi kan også kontakte deg med tilbud, nyhetsbrev eller annen markedsføring. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til at vi sender deg markedsføring, nyhetsbrev, tilbud osv.

 

10.7 HVORDAN SAMLES OPPLYSNINGENE INN?

Informasjonen vi har om deg er den du gir oss ved kjøpstidspunktet.

Vi samler også inn informasjon fra nettsidene våre ved å bruke såkalte cookies som samler informasjon om og fra nettleseren din. I følge loven om elektronisk kommunikasjon skal alle som besøker en nettside informeres om bruk av informasjonskapsler. Når du besøker nettsiden vår, lagres såkalte informasjonskapsler på datamaskinen din. Disse brukes blant annet til å holde styr på hvilke varer du har lagt i handlekurven og dersom du ikke har informasjonskapsler aktivert i nettleseren din, vil du ikke kunne foreta et kjøp. Men hvis du har deaktivert informasjonskapsler, vil du fortsatt kunne bla gjennom nettstedet vårt.

 

10.8 HVOR LENGE LAGRES OPPLYSNINGENE?

Vi lagrer aldri personopplysninger lenger enn det er nødvendig for hvert formål. Se mer om de spesifikke lagringsperiodene under hvert formål.

 

10.9 HVEM KAN OPPLYSNINGENE BLI GITT TIL?

I tilfeller hvor det er nødvendig for at vi skal kunne tilby våre produkter, deler vi dine personopplysninger med selskaper som er databehandlere for oss. En databehandler er en virksomhet som behandler opplysningene på våre vegne og etter våre instrukser f.eks. gjeldene transport, betalingsløsninger og IT-tjenester. Når dine personopplysninger deles med databehandler, er det kun for formål som er kompatible med formålene vi har samlet inn informasjonen for. Vi kan også utlevere opplysninger til myndigheter og redningstjenesten ved behov.

Vi deler også dine personopplysninger med enkelte selskaper som er behandlingsansvarlig for personopplysninger. At selskapet er behandlingsansvarlig gjør at det ikke er vi som kontrollerer hvordan informasjon som gis til selskapet behandles. Uavhengige behandlingsansvarlige som vi deler dine data med er offentlige etater, logistikkselskaper og selskaper som tilbyr betalingsløsninger.

 

10.10 HVOR BEHANDLER VI DINE OPPLYSNINGER?

Vi etterstreber at dine personopplysninger behandles innenfor EU/EØS. Alle våre egne IT-systemer er innenfor EU/EØS. Et unntak er våre nyhetsbrev som håndteres av Mailchimp i USA. Mailchimp opprettholder samme høye beskyttelsesnivå som innenfor EU/EØS og følger Privacy Shield. Du kan enkelt melde deg av nyhetsbrevet via en lenke i nyhetsbrevet.

 

10.11 DINE RETTIGHETER

Rett til innsyn – Du har rett til å få informasjon kostnadsfritt om hvilke personopplysninger om deg vi behandler (et såkalt registerutdrag). Forespørsler om slike utdrag må fremsettes skriftlig og undertegnes av deg. Spesifiser gjerne hvilke kategorier av informasjon du ønsker tilgang til. Hvis vi av en eller annen grunn ikke kan oppfylle dine ønsker, vil vi gi deg en forklaring.

Rett til retting – Du kan be om at personopplysningene dine blir rettet dersom opplysningene er feil. Innenfor rammen av det angitte formålet har du også rett til å supplere eventuelle ufullstendige personopplysninger.

Rett til sletting – Vi lagrer kundeopplysningene dine i 36 måneder etter at du har mottatt din levering for å oppfylle våre forpliktelser angående reklamasjonsrett. Etter det er de anonymisert, bortsett fra at vi er lovpålagt å lagre dem over lengre tid (for eksempel etter regnskapsloven).

Rett til begrensning – Begrensningsretten gjelder blant annet dersom du mener at personopplysningene er feilaktig og har bedt om retting. I slike tilfeller kan du også be om at vår behandling av dine personopplysninger begrenses mens nøyaktigheten av personopplysningene undersøkes.

Rett til å klage – Du har rett til å klage på behandlingen av dine personopplysninger som vi gjør på grunnlag av interesseavveining. I så fall må du spesifisere hvilken behandling du motsetter deg. Dersom dine personopplysninger behandles for direkte markedsføring, har du alltid rett til å motsette deg behandlingen når som helst. 

 

INNHOLD

1. Allmenne vilkår
2. Priser
3. Levering
4. Leveringstid
5. Betaling
6. Angrerett
7. Retur av vare
8. Reklamasjon av vare
9. Garantier
10. Integritetspolicy

Meny