Charles & Ray Eames

Designere

Charles & Ray Eames

 

Charles Eames og Ray Kaiser møttes i 1940 og giftet seg året etter. Sammen hadde de en enestående karriere og deres The Eames House er fortsatt i dag en milepæl i moderne arkitektur. 

Milepæler

  • 1941, Charles og Ray gifter seg
  • 1945, Designet stolene DCW og DCM
  • 1949, Eames House, Case Study House #8
  • 1979, Mottar utmerkelsen Royal Gold Medal

Topp til bunn:

1. Statement of the Eames Design Process, en skisse av Charles Eames for showet What is design på Louvre 1969.
2. Eames-paret var aktive i over 40 år og virksomheten var aktiv mellom 1943 og 1988.
3. The Eames House tegnet paret som en del av et husprosjekt - resultatet ble Case Study House #8. 
4. Loungelenestolen 670 med fotskammel, designet for Herman Miller 1956.
5. Charles & Ray Eames jobbet tett og samarbeidet deres har resultert i en rekke stilikoner.
Eames-paret på en Velocette-motorsykkel fra 1948 i dokumentaren EAMES: The Architect and the Painter.

Milepæler

  • 1941, Charles og Ray gifter seg
  • 1945, Designet stolene DCW og DCM
  • 1949, Eames House, Case Study House #8
  • 1979, Mottar utmerkelsen Royal Gold Medal

CHARLES EAMES (1907–1978) | Charles Eames ble født 17. juni 1907 i St. Louis, Missouri, USA og var nevøen til arkitekten William S. Eames. 

Da han var 14 år gammel, studerte Charles ved Yeatman High School, og jobbet deltid ved Laclede Steel Company, hvor han kom i kontakt med teknologi, tegning og arkitektur. Han studerte i to år ved Washington University på et arkitektstipend, før han ble avskjediget grunnet sin store interesse for moderne arkitektur. 

Charles møtte sin første kone Catharina på universitetet og de giftet seg i 1929. Året etter fikk de datteren Lucia. Samme år åpnet Charles et arkitektfirma med Charles Gray og Walter Pauley.

Charles Eames var sterkt påvirket av den finske arkitekten Eliel Saarinen. På Saarinens oppfordring flyttet Charles til Michigan i 1938 med familien for å studere videre ved Cranbrook Academy of Art. Han ble senere både lærer og leder for industridesignavdelingen. 

Sammen med Eliel Saarinens sønn Eero designet duoen prisvinnende møbler til MoMAs designkonkurranse «Organic Design». Arbeidet deres demonstrerte den nye teknikken for trebøying. Teknologien, som opprinnelig kom fra Alvar Aalto, brukte deretter duoen i en rekke kryssfinerprodukter – stoler og andre møbler samt lameller og bårer for den amerikanske marinen under andre verdenskrig.  

Etter skilsmissen i 1941 giftet Charles seg med sin Cranbrook-kollega, Ray Kaiser. Han flyttet med henne til Los Angeles, California, hvor de skulle jobbe og bo sammen til deres død. 

Charles Eames døde av et hjerteinfarkt på en konsulentreise 21. august 1978 og ble gravlagt på Calvary Cemetary i St. Louis. Han ble etter sin død hedret med en stjerne på Walk of Fame i nettopp St. Louis. 

RAY EAMES (1912–1988) | Ray-Bernice Alexandra Kaiser Eames ble født 15. desember 1912 i Sacramento, California. Etter å ha flyttet rundt og bodd i forskjellige byer som barn, ble hun uteksaminert i 1933 fra Bennett Women's College i Millbrook, New York. 

Hun fortsatte studiene i New York, nå abstrakt ekspresjonistisk kunst med Hans Hofmann. Hun grunnla gruppen American Abstract Artists i 1936 og hadde ett år senere sin første utstilling på Riverside Museum of American Art.

I september 1940 flyttet hun til Michigan og begynte å studere ved Cranbrook Academy of Art i Bloomfield Hills. Der møtte hun Charles Eames under forberedelsene til MoMAs store designkonkurranse «Organic Design». De giftet seg året etter og slo seg ned i Los Angeles. 

På slutten av 1940-tallet designet Ray mange stoffmønstre. Originale trykk av stoffene hennes finnes i en rekke museer rundt om i verden. Flere av stoffene hennes har nylig blitt relansert av Maharam som en del av deres Textiles of the Twentieth Century.

Ray Eames døde i Los Angeles i 1988, nøyaktig på tiårsdagen for Charles' død, og hun ble gravlagt ved siden av mannen sin på Calvary Cementary.

DESIGN | På slutten av 1940-tallet tegnet og bygde paret det banebrytende The Eames House - Case Study House # 8. Huset, som er bygget utelukkende av prefabrikkerte ståldeler beregnet for industriell konstruksjon, ligger på en klippe med utsikt over Stillehavet og er fortsatt i dag en milepæl innen moderne arkitektur. 

I løpet av 1950-årene fortsatte arbeidet deres innen arkitektur og moderne design. De fortsatte også å eksperimentere med nye produksjonsmetoder og materialer, inkludert Wire Mesh Chair for Herman Miller. Først var det bare Charles som ble nevnt som designer, men etter protester, der han sa at Ray var minst like involvert i prosessen, ble navnene på begge oppgitt. 

Charles & Ray Eames hadde en enestående karriere innen design og arkitektur. Og de utformet og designet flere store utstillinger i løpet av karrieren, som IBMs utstilling «Mathematica: A World of Numbers ... and Beyond» (1961). I løpet av de fire tiårene de var aktive, ansatte de mange anerkjente designere, Henry Beer og Richard Foy for å nevne noen. 

Blant noen av deres fremste arbeider er deres støpte kryssfinerstoler - DCW (Dining Chair Wood) og DCM (Dining Chair Metal with a plywood seat) som de designet i 1945. Andre fremragende arbeider er Eames Lounge Chair (1956), Aluminium Group (1958) ) og Eames Chaise (1968).

I 1979 mottok paret Royal Gold Medal fra Royal Institute of British Architects.

Meny