50 år med designarv

50 år med designarv - hero

Lanseringer

1.4.2023

I år feirer vi at LÄNNA har vært en møbelbutikk siden 1973 – det er fem tiår med designhistorie som har fulgt med i tiden.

I dag er LÄNNA kjent for å tilby kvalitetsdesign i en tidløs stil til skandinaviske hjem, både designikoner og morgendagens klassikere, men det begynte ikke med møbler. For å forstå hvem vi er i dag, må vi ta en titt i bakspeilet.

Det hele starter med en driftig mann ved navn Wilbur Gustafsson. Året er 1941, krigen raser i Europa, og i Stockholm blir det besluttet å bygge en undergrunnsbane for å knytte de planlagte forstedene til byen. I Handen, sør i Stockholm, starter Wilbur Gustafsson en fabrikk som skal produsere transportkasser i kryssfiner. Selskapet skal hete Plywood Products og får snart bestillinger fra det svenske forsvaret, Åhléns, Sveriges Radios symfoniorkester og bakerier rundt om i Stockholm som trenger de solide kassene.

De forsyner også den verdenskjente fotografen Sven Gillsäter med oppbevaringsplass for utstyret hans når han reiser til Galapagosøyene.

Utviklingen og utbredelsen av plast som materiale førte til at etterspørselen etter kryssfinérprodukter sakte avtok på 1960- og 1970-tallet, og direktør Gustafsson sto overfor et valg – å legge ned virksomheten helt eller endre tilbudet.

50 år av designarv - 1 desktop

Samtidig har de store barnekullene som ble født på 1940-tallet flyttet hjemmefra, og det bygges stadig flere nye boliger i forstedene. Folk har behov for å innrede sine nye hjem, og flere boligmagasiner har bidratt til å øke interessen. Kunder som tidligere kjøpte møbler som skulle vare livet ut, er nå interessert i å fornye og skifte ut møblene sine.

Postordrefirmaer gjør møbler tilgjengelig til lavere priser, men det vokser også frem en ny type kunder som ønsker mer personlige og originale produkter. Denne kundegruppen blir målgruppen for Wilburs sønner, som åpner møbelbutikk i de gamle industrilokalene i Haninge. Året er nå 1973.

I løpet av 1970-tallet slås møbelbutikken i Sverige sammen med distribusjonskjeden Europamöbler. Butikken i Haninge blir en suksess i kjeden, for de mange som flytter inn i millionboligene sør i byen, kjøper sofagrupper og senger for å innrede sine nye hjem. Brødrene selger møbler på dagtid og leverer med trailer om kvelden.

"Furumøbler, porselensgeparder og vannsenger gikk unna som varmt hvetebrød", forteller Mattias Gustafsson.

– forteller Mattias Gustafsson, barnebarn av Wilbur, administrerende direktør og eier 2002-2020.

50 år av designarv - 2 desktop

Virksomheten vokser, og brødrene Gustafsson finner en beliggenhet som ingen andre har sett. Kuer beiter på engen rett overfor lokalene, og riksvei 73 gir et dundrende lydbilde. Länna er langt fra det veletablerte handelsområdet det er i dag, og mange mener at den nye beliggenheten er dømt til å mislykkes. Selskapet skifter navn til Länna Möbler, og en ny æra begynner.

I løpet av 1990-tallet våkner møbelbransjen til liv. Design og interiør blir en livsstilsmarkør gjennom TV-programmer der folk får hjemmene sine redesignet av profesjonelle interiørarkitekter, håndverkere og en og annen TV-personlighet.

Design blir en del av populærkulturen, og designeren som skaper promoteres gjennom TV, radio og trykt presse. Et designobjekt skal helst være signert av skaperen, akkurat som kunstneren signerer sitt verk, og også interiørdesigndetaljer nærmer seg et studiobasert håndverk.

Kundene vil ikke bare vite hvem som har designet produktet, de vil også ha flere trendy oppdateringer og sesongbaserte forslag til fornyelse av hjemmet.

50 år av designarv - 3 desktop

Willburs barnebarn Mattias Gustafsson kommer inn i selskapet, og med nye øyne stiller han spørsmål ved hvordan kjedekulturen har bygget opp et sortiment av lavkvalitetsprodukter. Han mener at kundene er klare for bedre designprodukter og større varemerker med en tydelig profil. Sakte, men sikkert begynner LÄNNA å bli en destinasjon for utvalgt design til det skandinaviske hjemmet.

"Stilene endrer seg over tid, men vi har aldri vært fastlåst i en bestemt stil. Den profilen vi fortsatt har, skyldes at vi har vært så selektive når vi har valgt ut varemerkene våre, at det er produkter som vi kan stå inne for."

– Mattias Gustafsson

Det viser seg snart at denne strategien er godt timet. Nordmenns store interesse for å innrede hjemmet fører til nye interiørbutikker i Stockholms sentrum, som tilbyr et nisjepreget utvalg av designprodukter i samme gate som det selges mote. Konkurransen til Länna Möbler er liten, men Svensk Form og livsstilsbutikken R.O.O.M holder stockholmernes interesse oppe.

"Et sted på veien ble vi en destinasjon for mange generasjoner og målgrupper - foreldre og barn, trendy hipstere og damer fra Östermalm."

– Mattias Gustafsson

Internett er fluen som forandrer fremtiden, og Länna Möbler begynte å legge planer for nettbutikken som ble lansert i 2008. På denne tiden er netthandel ikke uvanlig, men mange tror fortsatt at det ikke er mulig å selge eksklusive møbler på nettet. Men netthandelen vokser.

50 år av designarv - 4 desktop

Også den fysiske butikken vokser, utvides og renoveres. Utstillingen av utvalgte møbler i innredede miljøer vokser betraktelig – til hele 4000 kvadratmeter. Den omfatter både en permanent utstilling av møbler til både innendørs og utendørs bruk og en utstillingsdel som kontinuerlig oppdateres av butikkens kreative stylister – og slik er det fortsatt.

"Vi får ofte høre fra nye kunder som kommer til butikken at de ble overrasket over å finne et helt univers av kvalitetsdesign bak den enkle fasaden!"

– Ellen Ehrensky, ledende kategorisjef

Lidenskapen for ikonisk design som passer til det skandinaviske hjemmet, går langt tilbake, og på 900-tallet er LÄNNA den største forhandleren av danske Fritz Hansen, og sammen produserer de den frontkledde Sjuan - unik for LÄNNA – som raskt blir en bestselger.

50 år av designarv - 5 desktop

I 2020 blir LÄNNA en del av Nordiska Galleriet Group som et ledd i arbeidet med å ta den skandinaviske stilen ut i verden og ekspandere internasjonalt. I nabolandene Finland, Norge og Danmark åpnes e-handel, og i 2022 kjøpes den norske møbelbutikken A.Huseby opp, noe som gjør norske LÄNNA til markedsleder innen skandinavisk design.

Til tross for den internasjonale utviklingen ligger LÄNNAs butikk fortsatt på engen der kyrne tidligere beitet og jorden ble dyrket. Bygningen er fortsatt enkel og upretensiøs, og området er heller ikke spesielt spesielt spesielt. Men det har forandret seg. Da vi først kom hit, var vi alene – nå er vi en del av et stort, pulserende kjøpesenter.

Innenfor dørene våre er den store utstillingen – en oase av skandinavisk og ikonisk design. Noe helt uventet for dem som aldri har besøkt oss før. Vi har ikke flyttet til en eksklusiv adresse i sentrum av den enkle grunn at vi mener at vår genuine historie har en verdi og at vi er en del av et større samfunnsbilde.

50 år av designarv - 6 desktop

I skrivende stund har vi eksistert i 50 år. Et halvt århundre med designhistorie.

Dette feirer vi ved å lansere jubileumsprodukter i løpet av året i samarbeid med noen av de merkene som har vært med på reisen. Kvalitetsmerker som deler våre verdier, og med produkter som er laget for å vare over tid – i minst 50 år.

Hjertelig velkommen til oss i Länna og takk for at dere gjør drømmen vår mulig.

Lignende magasinsartikler