Greta Magnusson Grossman bord- og skrivebordslamper
"Den eneste fordelen med å være en mannlig møbeldesigner er at menn er sterkere fysisk."
()
()
()
()
()
()
()
()
()
()
Greta Magnusson Grossman
"Den eneste fordelen med å være en mannlig møbeldesigner er at menn er sterkere fysisk."
Greta Magnusson Grossman glimrer med sitt fravær i svensk designhistorie, men er vel verdt oppmerksomheten hun nå endelig får. Ikke bare fordi hun hadde mot til å bli tømrerlærling i Helsingborg på tjuetallet, en tid da kvinnelige designere ble forventet å vie seg til tekstiler, hvis de i det hele tatt klarte å komme inn på en hvilken som helst kunstskole. Hun etablerte også raskt sitt eget firma «Studio» på Stureplan i Stockholm på 1930-tallet. Der designet og produserte hun møbler og interiørdetaljer.
Hun rakk å bli beskrevet som Sveriges eneste kvinnelige arkitekt og designer før hun forlot sin leilighet i Stockholm og dro til Los Angeles i 1940 sammen med ektemannen og jazzmusikeren Billy Grossman.
Hun åpnet en interiørbutikk på Rodeo Drive og ble senere en sentral skikkelse i LA-modernismen. Greta var flink til å fange sin tid i tredimensjonal form. Møblene hennes utstråler optimistisk modernisme og er enkle, men fulle av eksperimentering. Hun blandet valnøtt med støpejern i sofabordene, lot pultene ha tre ben i metall og ett i tre, og tok til orde for, i strid med gjeldende funkisnorm, sennepsgule og terrakottafargede vegger. Hun er mest kjent for lysarmaturene «Cobra» og «Grasshopper» i emaljert metall og messing fra slutten av førtitallet. For Cobra-lampen mottok hun Modern Museum of Arts Good design award.
Gretas ideer om arkitektur er i dag høyaktuelle; hun markerte seg ved å bygge på skrånende, vanskelige og dermed billige tomter og innredet med flyttbare vegger, sammenleggbare kjøkken og innebygd oppbevaring. Grossman House, som hun bygde for seg selv på Claircrest Drive i Beverly Hills i 1956-57, besto av ett stort rom. Bygningen hadde en stålramme, stakk ut over bakken og hvilte på slanke søyler. De fleste vegger, både innvendig og utvendig, kunne flyttes etter skiftende vær.
I følge LA Times ble Magnusson Grossmans lamper kopiert så ofte at de ble et ikon for amerikansk design på 1950-tallet. I løpet av samme tiår ble hun favoritten til Hollywood-stjerner. Hun laget interiørforslag til Frank Sinatra, Ingrid Bergman og Greta Garbo. Gio Ponti viste møblene hennes i arkitekturmagasinet Domus og i Arts and Architecture ble navnet hennes nevnt i samme åndedrag som Frank Lloyd Wright og ekteparet Eames.